Blar i UiS Brage på forfatter "Mossige, Margunn"
-
How do technologies meet the needs of the writer with dyslexia? An examination of functions scaffolding the transcription and proofreading in text production aimed towards researchers and practitioners in education
Mossige, Margunn; Arendal, Erik; Kongsskov, Laura; Svendsen, Helle Bundgaard (Peer reviewed; Journal article, 2023-09)Technological reading and writing tools can help students with dyslexia improve their writing, but students do not use reading and writing functions as much as expected. However, research addressing relevant technological ... -
«Jeg skal ikke si det er krise, men det kan ødelegge veldig mye». Om hvordan elever, med behov for litt ekstra tilrettelegging, opplever overgangen til ungdomsskolen.
Cazón, Linnéa-Elise Lund (Master thesis, 2022)Bakgrunn for studien er et ønske om å undersøke overgangen til ungdomsskolen. Dette er en stor, viktig og også litt vanskelig overgang. Elevene går fra barn til ungdom, størst til minst, det skjer en rolleendring, oppbrudd ... -
Leseflyt på mellomtrinnet - en kvalitativ studie av læreres vurdering og trening av leseflyt med utgangspunkt i kartleggingsverktøyet SOL
Solumshengslet, Helen (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-05-31)Sammendrag I denne avhandlingen har fokuset vært rettet mot kartlegging av lesing, og leseflyt spesifikt. Målet for forskningen har vært å løfte frem hvordan erfarne lærere kartlegger elevers leseflyt og hvordan de ser ... -
Lærerspesialistordningen i skjæringspunktet mellom behov for statlig styring og lokale initiativ
Thengs, Bjørnar (Master thesis, 2021)I løpet av de siste tiårene har det vært stadig mer fokus på hvordan skolen kan øke elevers læringsutbytte (Nusche et al., 2011; Prøitz, 2015), og et tiltak som flere forskere peker på kan være med på å bidra til dette, ... -
"Noen ganger sitter jeg lenge og tenker, denne gangen kjørte jeg på." En studie av hvordan sjangerpedagogikken kan brukes i eksplisitt skriveundervisning på 6. trinn når elevene skriver argumenterende tekster.
Repstad, Kristin Frigstad (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om hvordan man med utgangspunkt i sjangerpedagogikken, kan legge opp til en undervisning som imøtekommer behovet for eksplisitt skriveundervisning. Problemstillingen er som følger: Hvordan bruke ... -
Stemmer fra elever i videregående med dysleksi -opplevelser av diagnostisering og tiltak
Hallgren, Helena Eracleous (Master thesis, 2021)I denne studien er det forsøkt å få økt kunnskap om elever i videregående med dysleksi sin opplevelse av det å bli diagnostisert og motta tiltak. Tiltakene har vært rettet mot skriving og hovedtema for tiltakene har vært ... -
Study Protocol: Text Performers - Using Speech-to-Text Technoøogy to Support Students With Dyslexiab During Text Prodution
Mossige, Margunn; Almgren Bäck, Gunilla; Svensson, Idor; Svendsen, Helle Bundgaard; Gøttsche, Nina Berg; Rønneberg, Vibeke; Dolmer, Grete; Fälth, Linda; Selenius, Heidi (Peer reviewed; Journal article, 2023)This protocol article describes the background, theoretical framework, and methods for two intervention studies using assistive technology to produce text. The participants will be 15 10–12-year-old students with dyslexia ... -
Utfordringer i mellomspråkstekster
Askeland, Wenche (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;, Master thesis, 2018-05-23)Temaet for denne masteravhandlingen er utfordringer i mellomspråkstekster. Problemstillingen oppgaven er basert på, er: Hvilke utfordringer har minoritetsspråklige elever i skriving av tekster i norskfaget, og hvordan kan ...